Wat mag een conversie kosten?

Bij het analyseren van je campagne zie je een hele hoop cijfers. Maar hoe weet je nu of jouw campagne echt waardevol is? Kort gezegd: hoeveel mag een conversie kosten om nog waardevol te zijn? En hoeveel is jouw conversie waard?

Jouw website wordt een goudmijn
campagne analyseren campagne optimalisatie conversies
Geschreven door: Vacature

Maak met een simpele berekening jouw doelstellingen meetbaar.

Tenzij je de eigenaar bent van een webshop, is het lastig in te schatten wat een conversie jou als bedrijf nu daadwerkelijk oplevert. Je wilt dat potentiële klanten contact met jouw bedrijf opnemen, maar contact opnemen is niet hetzelfde als iets aankopen. Dus hoe bepaal jij als bedrijf wat een contactmoment oplevert en wat het mag kosten? Met een simpele berekening leggen we uit hoe jij waarde kunt geven aan al jouw (soft)conversies.

Dit ga jij leren:

Buzzy
Definitie en Waarde van Conversies
Een conversie is elke actie die bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf, zoals aankopen of offerteaanvragen. Dit helpt je te begrijpen wat elke conversie financieel oplevert.
Bepaling van Conversiekosten
Zodra je weet wat een conversie oplevert, kun je bepalen hoeveel je bereid bent uit te geven om die conversie te behalen. Dit kan gedaan worden door een percentage van de opbrengst of marketingbudget te berekenen.
Analyseren en optimaliseren van campagnes
Met de kennis van de waarde en kosten van conversies kun je je campagnes effectiever analyseren. Dit stelt je in staat om te beoordelen of een campagne waardevol is en waar je je marketingbudget het beste kunt inzetten voor optimale resultaten.
Wat mag een conversie kosten?

Wat is een conversie?

Afhankelijk van jouw bedrijf kunnen conversies verschillen. Een conversie is simpel gezegd een actie die helpt bij het halen van jouw doelstellingen. Voorbeelden van conversies zijn: een aankoop, een offerteaanvraag, het downloaden van een brochure en het opnemen van contact.

Wat levert een conversie op?

Bij een aankoop is het antwoord op deze vraag simpel, je weet precies hoeveel opbrengst of winst er op je product of dienst zit. Bij de andere, hierboven genoemde, conversies ligt het iets genuanceerder. Een conversie leidt niet altijd tot een aankoop. Om te achterhalen wat een conversie oplevert hebben we onderstaande berekening opgesteld.

(Verkoopprijs*Marge*Slagingspercentage)

Wat heb je nodig om jouw conversies waarde toe te kennen?

Om de berekening te kunnen uitvoeren heb je eerst antwoord nodig op een aantal vragen. Hiervoor kun je resultaten uit het verleden gebruiken.

Opbrengst: Wat is de opbrengst van jouw dienst of product?
Kosten:
Wat zijn de kosten van jouw dienst of product?
Winstmarge:
Wat is de marge van jouw dienst of product (verkoopprijs-kosten)/verkoopprijs)
Slagingspercentage van de conversie:
Hoeveel procent van de conversies leidt tot een aankoop?

Stel je hebt vorige maand 10 offerteaanvragen gehad, hiervan zijn er 5 overgegaan tot een aankoop, dan is het slagingspercentage 50%.

Een voorbeeldberekening

Een bedrijf verkoopt hun dienst voor € 1.500 euro en de kosten van de dienst voor het bedrijf zijn € 500. Met deze informatie kunnen we berekenen dat de marge 67% is. Het bedrijf wil weten hoeveel een offerteaanvraag waard is. Vorige maand waren er in totaal 50 offertes aangevraagd en ze hebben 15 opdrachten gekregen. Het slagingspercentage is 15/50 = 30%.

Het antwoord op de vraag hoeveel levert een klik op de advertentie op is:

1500*67%*30% = € 300

Hoeveel mag de conversie kosten?

Nu het duidelijk is hoe we kunnen berekenen hoeveel een conversie oplevert. Kunnen we bekijken hoeveel het mag kosten. Als we uitgaan van bovenstaand voorbeeld en een offerte levert gemiddeld € 300 op, dan wil je als bedrijf niet € 250 uitgeven aan het binnenhalen van een offerte-aanvraag. Wat jij wel wilt uitgeven aan online marketing is persoonlijk. Op basis van de bovenstaande kennis kun je bijvoorbeeld zelf een doel kosten per conversie achterhalen. Je kunt ook standaard een percentage hebben wat jouw bedrijf over heeft voor marketing. In dat geval kun je de kosten per conversie als volgt berekenen:

(Opbrengst*marketingkosten*slagingspercentage)

Stel bovenstaand bedrijf heeft intern besloten dat zij maximaal 15% aan marketing willen uitgeven. Dan geldt:

1500*15%*30%= € 67,50

Analyseren maar

Nu je de middelen hebt om waarde en kosten te berekenen voor een conversie, kun je jouw campagnes op een andere manier bekijken. Misschien is een campagne toch niet zo waardevol als je in eerste instantie dacht. Wil jij hulp met het achterhalen van jouw doelstellingen en de waardes die hieraan vastzitten? Of wil je extra hulp bij het optimaliseren van jouw online campagnes? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op!