Wat is een conversie?
Afhankelijk van jouw bedrijf kunnen conversies verschillen. Een conversie is simpel gezegd een actie die helpt bij het halen van jouw doelstellingen. Voorbeelden van conversies zijn: een aankoop, een offerteaanvraag, het downloaden van een brochure en het opnemen van contact.
Wat levert een conversie op?
Bij een aankoop is het antwoord op deze vraag simpel, je weet precies hoeveel opbrengst of winst er op je product of dienst zit. Bij de andere, hierboven genoemde, conversies ligt het iets genuanceerder. Een conversie leidt niet altijd tot een aankoop. Om te achterhalen wat een conversie oplevert hebben we onderstaande berekening opgesteld.
(Verkoopprijs*Marge*Slagingspercentage)
Wat heb je nodig om jouw conversies waarde toe te kennen?
Om de berekening te kunnen uitvoeren heb je eerst antwoord nodig op een aantal vragen. Hiervoor kun je resultaten uit het verleden gebruiken.
Opbrengst: Wat is de opbrengst van jouw dienst of product?
Kosten: Wat zijn de kosten van jouw dienst of product?
Winstmarge: Wat is de marge van jouw dienst of product (verkoopprijs-kosten)/verkoopprijs)
Slagingspercentage van de conversie: Hoeveel procent van de conversies leidt tot een aankoop?
Stel je hebt vorige maand 10 offerteaanvragen gehad, hiervan zijn er 5 overgegaan tot een aankoop, dan is het slagingspercentage 50%.
Een voorbeeldberekening
Een bedrijf verkoopt hun dienst voor € 1.500 euro en de kosten van de dienst voor het bedrijf zijn € 500. Met deze informatie kunnen we berekenen dat de marge 67% is. Het bedrijf wil weten hoeveel een offerteaanvraag waard is. Vorige maand waren er in totaal 50 offertes aangevraagd en ze hebben 15 opdrachten gekregen. Het slagingspercentage is 15/50 = 30%.
Het antwoord op de vraag hoeveel levert een klik op de advertentie op is:
1500*67%*30% = € 300
Hoeveel mag de conversie kosten?
Nu het duidelijk is hoe we kunnen berekenen hoeveel een conversie oplevert. Kunnen we bekijken hoeveel het mag kosten. Als we uitgaan van bovenstaand voorbeeld en een offerte levert gemiddeld € 300 op, dan wil je als bedrijf niet € 250 uitgeven aan het binnenhalen van een offerte-aanvraag. Wat jij wel wilt uitgeven aan online marketing is persoonlijk. Op basis van de bovenstaande kennis kun je bijvoorbeeld zelf een doel kosten per conversie achterhalen. Je kunt ook standaard een percentage hebben wat jouw bedrijf over heeft voor marketing. In dat geval kun je de kosten per conversie als volgt berekenen:
(Opbrengst*marketingkosten*slagingspercentage)
Stel bovenstaand bedrijf heeft intern besloten dat zij maximaal 15% aan marketing willen uitgeven. Dan geldt:
1500*15%*30%= € 67,50
Analyseren maar
Nu je de middelen hebt om waarde en kosten te berekenen voor een conversie, kun je jouw campagnes op een andere manier bekijken. Misschien is een campagne toch niet zo waardevol als je in eerste instantie dacht. Wil jij hulp met het achterhalen van jouw doelstellingen en de waardes die hieraan vastzitten? Of wil je extra hulp bij het optimaliseren van jouw online campagnes? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op!