User Experience. Wat is het en waarom is het belangrijk?

Wat is gebruikerservaring en waarom is het belangrijk dat jij hier als webdesigner rekening mee houdt? We leggen het je uit in dit blog.

Jouw website wordt een goudmijn
Geschreven door: Lorenzo de Rijcke

Meer uit jouw website halen?

Gebruikerservaring, ook wel User Experience (UX) genoemd, is het beschrijven van een reeks emoties die een gebruiker ervaart bij het gebruiken van computersystemen of gebruikersomgevingen. Deze emoties kunnen zowel positief, negatief of neutraal zijn. Het doel van gebruikerservaring is daarom het leiden van de gebruiker naar de kern van de gedachtegang van de ontwerper, zodat het product voldoet aan de eisen en verwachtingen van de gebruiker.

Dit ga jij leren:

Buzzy
Wat is gebruikerservaring (UX)?
Gebruikerservaring (UX) beschrijft de emoties en reacties die een gebruiker ervaart tijdens het gebruik van een product of dienst. Een goed UX-ontwerp richt zich op het afstemmen van de interactie met de gebruiker op hun behoeften en verwachtingen.
Belang van UX-design
Een positieve gebruikerservaring is cruciaal voor het succes van een bedrijf, omdat het de customer journey beïnvloedt. Een goed ontworpen ervaring leidt tot tevreden klanten, die zich beter identificeren met het merk en vaker terugkomen.
Voordelen van een goed UX-ontwerp
Het verbeteren van de gebruikerservaring resulteert in een hogere omzet, lagere ontwikkelingskosten en betere reputatie. Daarnaast verhoogt het de gebruikerstevredenheid en stelt je in staat om je producten te baseren op feiten.
User Experience. Wat is het en waarom is het belangrijk?

Wat is gebruikerservaring-design?

UX-ontwerp, het ontwerp van de gebruikerservaring, is een breed en multidisciplinair proces dat designers gebruiken om relevante ervaringen voor gebruikers te creëren. Denk hierbij aan het totaalplaatje, inclusief huisstijl, ontwerp, bruikbaarheid en de functie van een website.

Gebruikerservaring bevat alle aspecten rondom interactie van de eindgebruiker met het bedrijf en de diensten/producten dat het aanbiedt. Dit betekent dat gebruikerservaring alles kan zijn: van hoe een fysiek product in je hand voelt, tot het online opzoeken en kopen van een product.

Waarom is gebruikerservaring-design belangrijk?

Gebruikerservaring heeft als doel het bezorgen van positieve ervaringen, zodat gebruikers zich kunnen én blijven identificeren met merken of producten.

Daarnaast bepaalt een goede gebruikerservaring de customer journey, de reis die een klant of gebruiker aflegt op je website tot hij een aankoop doet. Deze reis is bevorderlijk voor succes van het bedrijf.

Waarom moet je bezig zijn met gebruikerservaring?

Gebruikerservaring speelt een grote rol in het ontwerpen en het creëren van iets dat niet alleen goed werkt, maar tegelijkertijd een product creëert en ontwerpt. Dit op een zodanige manier dat het relevant is voor de eindgebruikers. Het is een product dat de gedachtegang van je gebruiker volgt en inspeelt op hun behoeftes.

Voordelen van gebruikerservaring-design op een rijtje

  1. Als het product voldoet aan de eisen van de gebruikers zorgt dit niet alleen voor een beter commercieel en relevant aanbod, maar ook voor een hogere omzet voor het bedrijf.
  2. Het is goedkoper en makkelijker om aanpassingen in schetsen, wirefames of prototypes te maken van een product. Dit zorgt ervoor dat een bedrijf kan uitzoeken wat voor aspecten niet werken en deze kunnen achterlaten voordat de ontwikkelingsfase van start gaat.
  3. Als je diensten of producten aanbiedt die aan de eisen en verwachtingen van je gebruikers voldoen, groeit de reputatie van je bedrijf.
  4. In de onderzoekfase van je gebruikerservaring is het goed om op de hoogte te zijn van wat concurrenten aanbieden, zodat je eigen producten en diensten beter kan maken. Dit onderzoek helpt om een design te ontwerpen dat is gebaseerd op feiten in plaats van op een onderbuikgevoel van het designteam.
  5. Het lijdt tot een hogere gebruikerstevredenheid.

Ben je benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor jouw website, zodat je bedrijf meer succes kan behalen met het aanbieden en verkopen van producten en diensten? Maak een afspraak met ons voor een nieuw design of om te bespreken hoe we samen een betere gebruikerservaring kunnen creëren.