Segmentatie: wat is het en wat zijn de voordelen?

Segmenteren is een krachtig marketingmiddel om je relevantie te verhogen voor klanten. Het resultaat? Meer interactie en meer omzet!

Jouw website wordt een goudmijn
segmentatie marketingstrategie
Geschreven door: Vacature

Maak jij al gebruik van segmentatie?

Segmenteren is simpel gezegd het indelen van klanten in samengevoegde groepen die overeenkomsten hebben. Met marktsegmentatie creëer je groepen in je klantenbestand die je vervolgens aanspreekt met een marketingstrategie per groep. Het doel? Relevantie verhogen en hiermee meer omzet behalen.

Dit ga jij leren:

Buzzy
Verschillende vormen van segmentatie
Segmentatie kan op diverse manieren, zoals demografisch, psychografisch, geografisch en gedragsmatig. Elke vorm biedt unieke inzichten om marketingstrategieën te personaliseren.
Criteria voor succesvolle segmentatie
Goede segmentatie vereist homogeniteit binnen groepen, duidelijke verschillen tussen segmenten, en vergelijkbare reacties op marketinguitingen. Dit zorgt ervoor dat je strategie per groep effectief en relevant is.
Voordelen van segmentatie
Door klanten in groepen in te delen, kun je relevantere en persoonlijkere marketing aanbieden. Dit leidt tot een hogere ROI, lagere acquisitiekosten en een sterkere klantloyaliteit.
Segmentatie: wat is het en wat zijn de voordelen?

Criteria voor segmentatie

Om op een waardevolle manier je klantenbestand te segmenteren is het belangrijk dat ze aan een aantal criteria voldoen:

  • Homogeniteit binnen de groep: Binnen je segment is het noodzakelijk dat groepen genoeg overeenkomen om als één segment gezien te worden.
  • Onderscheid tussen verschillende groepen: Je segmenten moeten daadwerkelijk van elkaar verschillen zodat het nuttig is om hen aan te spreken met een aparte strategie.
  • Reactie: De reactie of actie van jouw segment op de marketinguiting is vergelijkbaar.

Verschillende vormen van segmenteren?

Er zijn veel verschillende manieren om klanten te segmenteren. We leggen de meest voorkomende aan je uit.

Demografische segmentatie

Demografische segmentatie is het segmenteren op basis van demografische factoren, ofwel factoren die iets zeggen over jouw klant. Denk aan:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Opleiding
  • Inkomen

Deze strategie gaat ervan uit dat mensen die demografisch met elkaar overeenkomen soortgelijke behoeftes hebben.

Voorbeeld: Het aanbieden van een luxere variant van een product aan mensen met hogere inkomens en de basis versie verkopen aan een lager segment.

Psychografische segmentatie

Psychografische segmentatie is het segmenteren op basis van lifestyle, persoonlijkheid, interesses en hobby’s. Deze zijn vaak lastiger te herkennen en daardoor is dit één van de meest lastigste manieren van segmentatie. Daarbij sluit de ene interesse de ander niet uit waardoor er sprake kan zijn van overlap tussen groepen. Toch is het groeperen van mensen op basis van een interesse heel waardevol voor sommige producten en diensten.

Voorbeeld: Een sportwinkel adverteert met voetbalschoenen naar voetballers en hardloopschoenen naar hardlopers.

Geografische segmentatie

Geografische segmentatie is het indelen van groepen op basis van woonplaats. Hier wordt ervan uitgegaan dat de locatie dusdanige invloed heeft op het gedrag of de wensen van mensen. Deze vorm van segmentatie is bijvoorbeeld waardevol bij winkels of diensten met een fysieke locatie.

Naast locatie spelen ook klimaat, taal en cultuur een rol in geografische segmentatie.

Voorbeeld: Een kledingwinkel met twee locaties deelt de groepen in op afstand van de woonplaats naar de winkel om te bepalen welke locatie ze promoten.

Gedragssegmentatie

Gedragssegmentatie heeft zoals de naam al doet verklappen alles te maken met het gedrag van klanten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over welke device ze gebruiken, mobiel of pc. Maar ook over aankoopgedrag, interactie en loyaliteit.

Voorbeeld: Het indelen van groepen op basis van gedrag op de website, bijvoorbeeld een product bekeken of winkelwagentje gevuld.

Segmentatie op basis van klantwaarde (transactionele segmentatie)

Een andere methode is het indelen van je klantenbestand op basis van klantwaarde en aankoopgedrag. De meest bekende vorm van deze segmentatiemethode is RFM.

  • Recency: Hoe recent een klant bij je heeft aangekocht.
  • Frequency: Hoe vaak een klant bij je aankoopt.
  • Monetairy value: Voor hoeveel heeft een klant bij je aangekocht (gemiddelde orderwaarde).

Door deze factoren te combineren kom je erachter wie je meest waardevolle klanten zijn.

Voordelen van segmentatie

Door te segmenteren ben je relevanter en voelen marketinguitingen persoonlijker voor je klant. Dit leidt over het algemeen tot:

  • Betere ROI (return on investment) voor marketing.
  • Lagere kosten voor klantenacquisitie.
  • Sterkere merkidentiteit.
  • Meer potentie voor hoge loyaliteit.

Starten met segmenteren?

Van welke factoren heb jij data beschikbaar? En welke zijn relevant? Heb jij meerdere producten of diensten beschikbaar die aan verschillende klanten verkocht worden? Dan is segmentatie wellicht iets voor jou.

  • Waarom ga je segmenteren? Wat wil je bereiken?
  • Hoe kun je segmenteren? Welke data heb je beschikbaar?
  • Welke segmenten passen bij je bedrijf?
  • Welke marketingaanpak pas je toe bij welk segment?
  • Starten en testen.

Mogelijkheden van betaald adverteren en segmentatie

Tegenwoordig is het steeds makkelijker om gebruik te maken van de voordelen van segmentatie. Veel tools voor betaald adverteren zoals Display, Discovery en social media marketing bieden intern al de mogelijkheid om groepen te maken op basis van interesses, leeftijd en gedragsfactoren.