Segmentatie: wat is het en wat zijn de voordelen?
Segmenteren is een krachtig marketingmiddel om je relevantie te verhogen voor klanten. Het resultaat? Meer interactie en meer omzet!
Om op een waardevolle manier je klantenbestand te segmenteren is het belangrijk dat ze aan een aantal criteria voldoen:
Er zijn veel verschillende manieren om klanten te segmenteren. We leggen de meest voorkomende aan je uit.
Demografische segmentatie is het segmenteren op basis van demografische factoren, ofwel factoren die iets zeggen over jouw klant. Denk aan:
Deze strategie gaat ervan uit dat mensen die demografisch met elkaar overeenkomen soortgelijke behoeftes hebben.
Voorbeeld: Het aanbieden van een luxere variant van een product aan mensen met hogere inkomens en de basis versie verkopen aan een lager segment.
Psychografische segmentatie is het segmenteren op basis van lifestyle, persoonlijkheid, interesses en hobby’s. Deze zijn vaak lastiger te herkennen en daardoor is dit één van de meest lastigste manieren van segmentatie. Daarbij sluit de ene interesse de ander niet uit waardoor er sprake kan zijn van overlap tussen groepen. Toch is het groeperen van mensen op basis van een interesse heel waardevol voor sommige producten en diensten.
Voorbeeld: Een sportwinkel adverteert met voetbalschoenen naar voetballers en hardloopschoenen naar hardlopers.
Geografische segmentatie is het indelen van groepen op basis van woonplaats. Hier wordt ervan uitgegaan dat de locatie dusdanige invloed heeft op het gedrag of de wensen van mensen. Deze vorm van segmentatie is bijvoorbeeld waardevol bij winkels of diensten met een fysieke locatie.
Naast locatie spelen ook klimaat, taal en cultuur een rol in geografische segmentatie.
Voorbeeld: Een kledingwinkel met twee locaties deelt de groepen in op afstand van de woonplaats naar de winkel om te bepalen welke locatie ze promoten.
Gedragssegmentatie heeft zoals de naam al doet verklappen alles te maken met het gedrag van klanten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over welke device ze gebruiken, mobiel of pc. Maar ook over aankoopgedrag, interactie en loyaliteit.
Voorbeeld: Het indelen van groepen op basis van gedrag op de website, bijvoorbeeld een product bekeken of winkelwagentje gevuld.
Een andere methode is het indelen van je klantenbestand op basis van klantwaarde en aankoopgedrag. De meest bekende vorm van deze segmentatiemethode is RFM.
Door deze factoren te combineren kom je erachter wie je meest waardevolle klanten zijn.
Door te segmenteren ben je relevanter en voelen marketinguitingen persoonlijker voor je klant. Dit leidt over het algemeen tot:
Van welke factoren heb jij data beschikbaar? En welke zijn relevant? Heb jij meerdere producten of diensten beschikbaar die aan verschillende klanten verkocht worden? Dan is segmentatie wellicht iets voor jou.
Tegenwoordig is het steeds makkelijker om gebruik te maken van de voordelen van segmentatie. Veel tools voor betaald adverteren zoals Display, Discovery en social media marketing bieden intern al de mogelijkheid om groepen te maken op basis van interesses, leeftijd en gedragsfactoren.
Wat zijn de kosten voor het laten maken van een website? Een simpele vraag… maar helaas niet een met een simpel antwoord.
Als ondernemer sta je voor de keuze: laat ik een website maken door een professional, of bouw ik deze zelf?
Net als in andere designstromingen zijn er in het websiteontwerp diverse stijlen te onderscheiden. Elke stijl heeft zijn eigen kenmerken en elementen die samen een unieke uitstraling creëren.