Hoe ziet Customer-First webdesign eruit?

Het doel van een website is meestal het bereiken van nieuwe klanten en het betrokken houden van huidige klanten. Daarom zou Customer-First altijd bovenaan je lijstje van designelementen moeten staan!

Jouw website wordt een goudmijn
klantbehoeften customer-first design
Geschreven door: Lorenzo de Rijcke

Staat Customer-First al bovenaan jouw lijstje?

Wat Customer-First betekent? Dat de benodigdheden van de consument voorop staan. Maar in de praktijk is dat niet altijd zo simpel. Wat zijn de must-haves om gebruikers te bereiken en hoe houd je hun aandacht zo lang mogelijk vast?

Dit ga jij leren:

Buzzy
Ken je klanten en hun behoeften
Het is cruciaal om te begrijpen wie je klanten zijn en wat ze verwachten van je website. Hierdoor kun je je webdesign aanpassen op basis van hun verwachtingen.
Gebruik passende kleuren voor je branche
Het kiezen van het juiste kleurenpalet is essentieel omdat kleuren emoties oproepen en klanten kunnen beïnvloeden. Verschillende sectoren gebruiken verschillende kleuren die passen bij hun imago en de verwachtingen van klanten.
Verwijder onnodige elementen en focus op eenvoud
Te veel opties of informatie op een webpagina kunnen bezoekers verwarren en hen afleiden van wat je wilt dat ze doen. Het is belangrijk om het ontwerp simpel te houden en je te concentreren op één duidelijk doel per pagina.
Hoe ziet Customer-First webdesign eruit?

Het omarmen van een kwalitatief hoge gebruikerservaring is de drijfveer van loyaliteit bij klanten sinds dag een. Vandaag de dag laten klanten echter voor de kleinste dingen een bedrijf achter zich als ze ontevreden zijn met welk aspect dan ook. Dus je moet er altijd voor zorgen dat je de puntjes op de i zet. Jouw website is jouw persoonlijke uitstraling en moet gebruikers betrekken en tegelijkertijd entertainen.

Hieronder geven we je enkele tips waarmee je Customer-First webdesign kan inzetten. Sommige dingen doe je misschien al onbewust. Kies de tips die voor jou het beste aansluiten bij je bedrijf, zelfs kleine veranderingen hebben vaak een grote impact.

Ken je klanten

Voordat je een website maakt die draait om de behoeften van je klanten, is het essentieel dat je weet wie je klanten zijn. Je kan je doelgroep observeren en hun demografie bepalen. Je kunt ook aan de hand van een enquête vragen wat ze van je website verwachten:

  • Wat missen ze dat hen kan helpen op je site?
  • Wat spreekt ze aan op je website?
  • Wat vinden ze niet goed aan je website?

Hoe meer je weet, des te beter je jouw design kan aanpassen naar de verwachtingen van de klant. Een belangrijke tip hierbij is dat je er niet altijd vanuit kunt gaan dat hetgeen een klant opgeeft als verbetering, ook daadwerkelijk een verbetering blijkt te zijn. Om dit te voorkomen kun je gebruik maken van A/B testen om te zien hoe klanten zich echt voelen over bepaalde veranderingen in je design.

Vind het juiste kleurenpalet

Verschillende branches trekken naar verschillende kleurentinten toe. Bankieren zoeken het bijvoorbeeld meestal in blauwe en af en toe in rode tinten. Blauw straalt vertrouwen uit en werkt kalmerend. Aan de andere kant gebruikt de mode-industrie fellere tinten zoals groen. Bedenk wat voor kleuren mensen verwachten in jouw branche, denk na over de emoties die de kleuren opwekken en zoek vervolgens je kleurenpalet.

Accepteer constructief commentaar

Een van de beste manieren om je website te verbeteren, is door het doorvoeren van opmerkingen en goed onderbouwde feedback. Maak gebruik van opmerkingsformulieren of stuur verzoeken tot het geven van feedback in een mailinglijst.

Een andere idee is om een mentor te zoeken, iemand die al langere tijd succesvol is in het runnen van een bedrijf. Vraag deze persoon om te kijken naar je website en kritiek te geven over wat er beter kan.

Blijf bij het bekende

Heb je ooit gehoord van Jakob’s wet? Dit gaat over gebruikers die er de voorkeur aan geven dat jouw website hetzelfde werkt als die van concurrenten waarmee ze al bekend zijn. Dus als je jouw navigatiemenu er hetzelfde uit laat zien en patronen gebruikt die de gebruiker al kent, dan zorg je ervoor dat je hun geheugen een boost geeft.

Als je toch veranderingen wilt aanbrengen aan je website, doe dit dan stap voor stap door middel van kleine veranderingen. Zo raken de gebruikers langzaam gewend aan de veranderingen.

Verwijder onnodige randzaken

Als je gebruikers een wow-effect wilt geven, kun je het beste de keuzes en opties op je webpagina beperken. Als er te veel opties zijn, heb je kans dat ze de weg kwijtraken.

Begin met het kiezen van een doel voor je pagina en verwijder alles wat niet met het bereiken van dat doel te maken heeft. Idealiter heb je op een pagina zo min mogelijk info, een afbeelding en een CTA (Call to Action) knop. Maar dit kan verschillen met de positie waarin de bezoeker zich bevindt en hoeveel informatie ze nog nodig hebben om van een bezoeker een klant te worden.

Naast deze tips kun je nog gebruik maken van de volgende trucs:

  • Zorg ervoor dat je website responsief is op mobiele apparaten en tablets. Zo gaat er geen functionaliteit verloren.
  • Maak eventueel gebruik van gepersonaliseerde homepagina’s voor verschillende segmenten die je wilt benaderen.
  • Houd belangrijke informatie boven de “vouwlijn” denk aan de koppen van een krant op voorpagina. Zorg ervoor dat de belangrijkste info op je webpagina eerst komt.

Stap in de schoenen van je bezoekers en bekijk je website vanuit hun ogen. Wat werkt er? Wat werkt niet? In de loop der tijd zal je een website ontwikkelen waarin de klant én zijn behoeftes op de eerste plek komen.