Haal meer omzet uit jouw website met funnels

Een goede funnel, het bepaalt het succes van jouw website. Maar wat is het precies én hoe maak je een goede funnel? We leggen het je uit en geven je drie tips zodat je direct aan de slag kunt.

Jouw website wordt een goudmijn
effectieve funnels website maximaliseren online marketing
Geschreven door: Sander Bruggeman

Aan de slag met funnels?

Het ontwikkelen van een goede website is niet zo makkelijk als wel eens wordt gedacht. Met behulp van (online) tools zoals Wix, Jimdo of Wordpress boek je snel resultaat. Maar wanneer je ook succes wilt boeken met jouw website, komt er aanzienlijk meer bij kijken. Een van de belangrijkste onderdelen van een website zijn funnels. Wat het zijn en hoe je ze maakt? We leggen het je uit.

Dit ga jij leren:

Buzzy
Wat zijn funnels en waarom zijn ze belangrijk?
Ontdek wat funnels zijn in de context van online marketing en hoe ze functioneren als een trechter die bezoekers leidt naar conversies. . Leer waarom het essentieel is om funnels goed op te zetten om het succes van jouw website te maximaliseren.
De fases van een funnel
Leer de verschillende fases binnen een funnel kennen en waarom elke fase evenveel aandacht nodig heeft. Dit inzicht helpt je te begrijpen hoe het ontbreken van een goed uitgewerkte fase kan leiden tot het verliezen van potentiële klanten.
Praktische tips voor het maken van effectieve funnels
Krijg praktische tips voor het ontwikkelen van funnels, zoals het creëren van aantrekkelijke landingspagina’s, het bieden van waarde aan klanten, etc. Deze tips helpen je om de klantreis te optimaliseren en uiteindelijk meer omzet te genereren.
Haal meer omzet uit jouw website met funnels

Funnels, wat zijn het?

Een funnel is een veelgebruikte term in de online marketing. Het staat voor het gehele traject dat een bezoeker van jouw website doorloopt om tot een conversie te komen. Een conversie is een bezoeker van jouw website die een bestelling plaatst, een offerte aanvraagt, op jouw telefoonnummer of e-mailadres klikt, enzovoort. Een funnel wordt ook wel eens een trechter genoemd, omdat een funnel breed begint en per stap naar beneden net wat smaller wordt. Onderaan de funnel zijn de acties gericht op individuele bezoekers.

Het maken van goede funnels is enorm belangrijk. Het bepaalt het succes van jouw website! Het helpt je om je te verplaatsen in de gedachten van potentiële klanten. Het laat je zien wat ze mogelijk gaan doen in iedere fase van de funnel. Met deze inzichten ben je in staat om de juiste online marketingkanalen in te zetten en ben je in staat om maandelijks bij te sturen.

De fases van een funnel

Binnen de funnel, de trechtervorm, heb je meerdere fases voordat je onderaan in de trechter uitkomt. Dit zijn een aantal vaste fases die altijd doorlopen worden. Geef dan ook voldoende aandacht aan iedere fase van de funnel. Wanneer je een stap niet de aandacht geeft die het verdient, heeft het gevolgen voor alle onderliggende fases. Immers: wanneer een bezoeker jouw website verlaat, omdat een fase in de funnel niet goed uitgewerkt is, loop je een potentiële klant mis.

Aan de slag: drie tips voor het maken van een funnel

Nu je ervan overtuigd bent dat het maken van funnels van cruciaal belang is voor het succes van je website, is het tijd om aan de slag te gaan. Het maken van funnels is niet zo lastig als je misschien denkt, voorwaarde is wel dat je weet wat je doet. Om je op weg te helpen, hebben we drie tips uitgewerkt.

Tip 1: Landingspagina’s

Een landingspagina is de eerste plek waar de bezoekers op jouw website komen, bijvoorbeeld door een klik op een advertentie of social mediapost. Op de landingspagina verplaats jij je in je klant en ga je hun problemen (h)erkennen. Bezoekers van jouw website zijn meestal niet geïnteresseerd in jouw bedrijf, vaak denken ze met name aan hun eigen belang. Laat zien dat je hen begrijpt, welke zorgen of ambities de klant heeft en hoe jij hen daarbij gaat helpen. Sluit de landingspagina af met een laagdrempelige manier om met jou in contact te komen. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een whitepaper. Laat ze hun e-mailadres invullen om het whitepaper in hun mailbox te ontvangen. Via hun e-mailadres kun je vervolgens blijven communiceren met de klant.

Stap 2: Bied waarde

Geef de klant tijdens de funnel iets van waarde. Dit werkt twee kanten op. Door de klant iets van waarde te geven, laat je zien dat je niet alleen uit bent op de klant zijn geld. Je wilt de klant ook daadwerkelijk verder helpen. Daarnaast werkt het psychologisch. Wanneer je iets van iemand krijgt, zijn mensen geneigd om iets terug te geven. Dat gevoel, de gunfactor, wil je later inzetten om de klant tot een aankoop te laten overgaan.

Verkoop je producten? Bied dan uitgebreide productinformatie aan, maar ook reviews en video’s waarin je het product uitgebreid demonstreert. En: toon alternatieve producten die niet per se duurder of beter zijn, maar wel aansluiten bij de behoeftes.

Stap 3: Denk na over de vervolgstap

Wanneer je nadenkt over de funnels van jouw website, denk je altijd aan de volgende stap in het proces. Wat gebeurt er wanneer de bezoeker zich aanmeldt voor de nieuwsbrief? Welke bedankpagina toon ik en wat voor waarde kan ik de bezoeker bieden? Welke waarde kan ik bezoekers bieden nadat ze een product in het winkelmandje hebben gelegd? Geen enkele pagina op jouw website mag een gesloten einde hebben. Het is het begin van de volgende stap in deze óf een volgende funnel.

Meer te weten komen?

In het tweeluik van blogberichten hebben we je meegenomen in de volledige klantreis binnen jouw bedrijf en jouw website. Wil je vrijblijvend sparren met één van onze Internet Profs over de funnels op jouw website? Neem contact met ons op en we verrassen je met vernieuwende inzichten!