Haal meer omzet uit jouw website met funnels
Een goede funnel, het bepaalt het succes van jouw website. Maar wat is het precies én hoe maak je een goede funnel? We leggen het je uit en geven je drie tips zodat je direct aan de slag kunt.
Een funnel is een veelgebruikte term in de online marketing. Het staat voor het gehele traject dat een bezoeker van jouw website doorloopt om tot een conversie te komen. Een conversie is een bezoeker van jouw website die een bestelling plaatst, een offerte aanvraagt, op jouw telefoonnummer of e-mailadres klikt, enzovoort. Een funnel wordt ook wel eens een trechter genoemd, omdat een funnel breed begint en per stap naar beneden net wat smaller wordt. Onderaan de funnel zijn de acties gericht op individuele bezoekers.
Het maken van goede funnels is enorm belangrijk. Het bepaalt het succes van jouw website! Het helpt je om je te verplaatsen in de gedachten van potentiële klanten. Het laat je zien wat ze mogelijk gaan doen in iedere fase van de funnel. Met deze inzichten ben je in staat om de juiste online marketingkanalen in te zetten en ben je in staat om maandelijks bij te sturen.
Binnen de funnel, de trechtervorm, heb je meerdere fases voordat je onderaan in de trechter uitkomt. Dit zijn een aantal vaste fases die altijd doorlopen worden. Geef dan ook voldoende aandacht aan iedere fase van de funnel. Wanneer je een stap niet de aandacht geeft die het verdient, heeft het gevolgen voor alle onderliggende fases. Immers: wanneer een bezoeker jouw website verlaat, omdat een fase in de funnel niet goed uitgewerkt is, loop je een potentiële klant mis.
Nu je ervan overtuigd bent dat het maken van funnels van cruciaal belang is voor het succes van je website, is het tijd om aan de slag te gaan. Het maken van funnels is niet zo lastig als je misschien denkt, voorwaarde is wel dat je weet wat je doet. Om je op weg te helpen, hebben we drie tips uitgewerkt.
Een landingspagina is de eerste plek waar de bezoekers op jouw website komen, bijvoorbeeld door een klik op een advertentie of social mediapost. Op de landingspagina verplaats jij je in je klant en ga je hun problemen (h)erkennen. Bezoekers van jouw website zijn meestal niet geïnteresseerd in jouw bedrijf, vaak denken ze met name aan hun eigen belang. Laat zien dat je hen begrijpt, welke zorgen of ambities de klant heeft en hoe jij hen daarbij gaat helpen. Sluit de landingspagina af met een laagdrempelige manier om met jou in contact te komen. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een whitepaper. Laat ze hun e-mailadres invullen om het whitepaper in hun mailbox te ontvangen. Via hun e-mailadres kun je vervolgens blijven communiceren met de klant.
Geef de klant tijdens de funnel iets van waarde. Dit werkt twee kanten op. Door de klant iets van waarde te geven, laat je zien dat je niet alleen uit bent op de klant zijn geld. Je wilt de klant ook daadwerkelijk verder helpen. Daarnaast werkt het psychologisch. Wanneer je iets van iemand krijgt, zijn mensen geneigd om iets terug te geven. Dat gevoel, de gunfactor, wil je later inzetten om de klant tot een aankoop te laten overgaan.
Verkoop je producten? Bied dan uitgebreide productinformatie aan, maar ook reviews en video’s waarin je het product uitgebreid demonstreert. En: toon alternatieve producten die niet per se duurder of beter zijn, maar wel aansluiten bij de behoeftes.
Wanneer je nadenkt over de funnels van jouw website, denk je altijd aan de volgende stap in het proces. Wat gebeurt er wanneer de bezoeker zich aanmeldt voor de nieuwsbrief? Welke bedankpagina toon ik en wat voor waarde kan ik de bezoeker bieden? Welke waarde kan ik bezoekers bieden nadat ze een product in het winkelmandje hebben gelegd? Geen enkele pagina op jouw website mag een gesloten einde hebben. Het is het begin van de volgende stap in deze óf een volgende funnel.
In het tweeluik van blogberichten hebben we je meegenomen in de volledige klantreis binnen jouw bedrijf en jouw website. Wil je vrijblijvend sparren met één van onze Internet Profs over de funnels op jouw website? Neem contact met ons op en we verrassen je met vernieuwende inzichten!
Wat zijn de kosten voor het laten maken van een website? Een simpele vraag… maar helaas niet een met een simpel antwoord.
Als ondernemer sta je voor de keuze: laat ik een website maken door een professional, of bouw ik deze zelf?
Net als in andere designstromingen zijn er in het websiteontwerp diverse stijlen te onderscheiden. Elke stijl heeft zijn eigen kenmerken en elementen die samen een unieke uitstraling creëren.