Breng je klantreis in kaart met de customer journey!

Door de klantreis in kaart te brengen kun je jouw klant beter begrijpen en je marketing op de juiste manier inzetten. Hoe je een klantreis in kaart brengt? We vertellen je er graag mee over.

Jouw website wordt een goudmijn
customer journey klantreis marketingstrategie
Geschreven door: Vacature

Leer je klant beter begrijpen en maak de reis visueel.

De klantreis is niet zo simpel als je misschien zou denken. Zeker voor producten met een langere aanlooptijd kan het zijn dat een klant meerdere keren in contact komt met je bedrijf voordat hij of zij overgaat tot aankoop. Ze zien je op Facebook, bezoeken de website, zien een retargeting banner, bezoeken nogmaals je website en bekijken reviews voordat ze overgaan tot aankoop. Enkel begrijpen van de klantreis is niet genoeg. Door deze visueel te maken kun je een structuur creëren voor je bedrijf en inspelen op de wensen van je klanten op dat moment.

Dit ga jij leren:

Buzzy
Definitie van de Customer Journey
De customer journey is een visuele weergave van de klantervaring, die de verschillende interacties en emoties van klanten tijdens hun reis met je bedrijf in kaart brengt. Dit omvat de fases van bewustwording, overweging, conversie en klantenbinding.
Fasen van de aankoopfunnel
De klantreis kan worden ingedeeld in vier fases: SEE, THINK, DO en CARE. Het is belangrijk om te begrijpen welke acties klanten ondernemen in elke fase, welke emoties ze ervaren en hoe jouw bedrijf daarop kan inspelen.
Optimaliseren van marketingstrategieën
Door inzicht te krijgen in de customer journey, kun je gerichter marketingstrategieën ontwikkelen. Dit leidt tot effectievere marketinginspanningen en een betere klantervaring.
Breng je klantreis in kaart met de customer journey!

Wat is een customer journey?

De customer journey is een visuele representatie van de klantervaring of klantreis. Hoe gaan ze met je bedrijf om, wat zien ze en waar zien ze dit? Waar maken ze kennis met je bedrijf en waar gaan ze over tot conversie? Dit en alles daartussenin zie je terug in de customer journey. Download hier de Customer Journey

Customer journey opstellen

De klantreis bestaat grofweg uit 5 onderdelen die je kunt invullen om deze te visualiseren.  De aankoopfunnel. De actie de een klant uitvoert. De emotie die je een klant heeft tijdens de fase of het probleem welke ze oplossen. Welke oplossing jij biedt en als laatste waar een klant je tegenkomt.

De aankoopfunnel

Om het aankoopproces van de klant te begrijpen, gebruiken we de vier fases uit de funnel:
SEE (bewustwording), THINK (overwegen), DO (besluiten) en CARE (loyaliteit). De ‘See’ fase, waar het draait om zichtbaarheid van je merk en het opbouwen van naamsbekendheid. De ‘Think’ fase waarin je potentiële klanten wil overtuigen van jouw merk of product, zodat zij overgaan naar de ‘Do’ fase. In deze derde fase gaat het om het verkrijgen van een conversie die aansluit bij jouw bedrijf, zoals een aankoop of offerte-aanvraag. En als laatste de ‘Care’ fase waarin jouw bestaande klanten zich bevinden. Hier gaat het om klantenbinding en klantwaarde opbouwen. 

Klantactie

Wat voor actie voert de klant uit tijdens die fase in de funnel? Lezen ze een blog, bekijken ze je website, spreken ze met familie?

Emotie

Welk gevoel heeft de klant bij de actie in die fase van de funnel? Met andere woorden: welk probleem proberen ze op te lossen met jouw product of dienst en hoe voelen ze zich daarbij? Zijn ze gefrustreerd, moe of juist blij?

Doelstelling en uitstraling

Welke oplossing bied jij op welk punt in de journey? In dit gedeelte bekijk je het vanuit jouw bedrijf en hoe en waarom de klant verder gaat met de klantreis. Wat wil je bereiken en hoe ga je dit doen?

Touchpoints

Op basis van de uitgewerkte klantreis kun je touchpoints herkennen. Op welk kanaal voert de klant de actie uit en waar komen ze je tegen? YouTube, Google-advertenties, op tv?

Marketing vanuit de customer journey

Zet de bevindingen uit je customer journey in als marketingtool. Als een klant een bepaalde emotie heeft hoe neem jij deze weg of versterk je deze juist? Wat straal je uit in welke fase van de journey en wat wil je overbrengen en op welk kanaal? Zo kun je vanuit de customer journey het meeste halen uit je marketing. In ons volgende blog vertellen we je meer over hoe je funnels en de customer journey kunt toepassen op je website. 

Hulp nodig bij het uiteenzetten van je customer journey? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.