Aan de slag met conversie-optimalisatie

Vrijwel iedere website bestaat met een reden en heeft dus een doel. Dit kan het verzamelen van nieuwsbriefinschrijvingen zijn, het ontvangen van offerte-aanvragen of de verkoop van producten. Lees hier hoe je meer doelen behaalt met jouw website!

Jouw website wordt een goudmijn
conversieoptimalisatie gebruikersgedrag inzichten
Geschreven door: Sander Bruggeman

Wil jij meer omzet genereren met jouw website?

Vrijwel iedere website bestaat met een reden en heeft dus een doel. Dit kan het verzamelen van nieuwsbriefinschrijvingen zijn, het ontvangen van offerte-aanvragen, de verkoop van producten óf het verhogen van de naamsbekendheid. Niet iedere bezoeker bereikt dit doel. Bezoekers die een doel halen, noemen we een conversie. Binnen de online marketingstrategieën van Nederdesign is de optimalisatie van conversies een belangrijk middel. Hoe zorg jij ervoor dat bezoekers minder worden afgeleid en sneller het doel behalen?

Dit ga jij leren:

Buzzy
Wat is conversieoptimalisatie?
Conversieoptimalisatie is het proces van het verbeteren van de customer journey op jouw website om bezoekers te helpen hun doelen te bereiken. Een hogere conversieratio leidt tot meer omzet en betere prestaties van jouw website.
Inzicht in gebruikersgedrag
Tools zoals Hotjar helpen je om het gedrag van bezoekers te begrijpen. Hierdoor kun je zien waar bezoekers klikken, hoelang ze blijven en waar ze jouw website verlaten, wat cruciaal is voor het optimaliseren van de gebruikerservaring.
Analyseren van formulieren
Met Hotjar kun je het succes van formulieren op jouw website analyseren. Hierdoor krijg je waardevolle inzichten die helpen om de effectiviteit van je formulieren te verbeteren en conversies te verhogen.
Aan de slag met conversie-optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Een bezoek aan een website of een webshop is letterlijk een route die wordt afgelegd. Dit wordt ook wel de ‘customer journey’ genoemd. Een bezoeker komt binnen op de homepagina of op een landingspagina en begint te lezen en te scrollen. Er wordt geklikt in het menu of er wordt verder gescrold wanneer de bezoeker niet vindt waar hij naar op zoek is. De route kan lang zijn en eindigen in een conversie, maar kan ook kort zijn en eindigen in een klik op het kruisje in de hoek. Een gemiste kans! Door de customer journey van jouw website te verbeteren en daarmee een hoger conversiepercentage te behalen, gaat jouw website meer omzet genereren. Oftewel: conversieoptimalisatie.

Gedachten lezen

Om het gedrag van jouw bezoekers te begrijpen, moet je als het ware hun gedachten kunnen lezen. Zo weet je wat er iemands hoofd omgaat en waarom iemand bepaalde keuzes maakt. Gelukkig zijn er tools die jou hierbij kunnen helpen. Een daarvan is Hotjar. Met Hotjar krijg je inzicht in het gedrag van websitebezoekers. Hun gedrag wordt opgenomen en geanalyseerd, zodat je precies kunt zien wat jouw bezoekers doen. Hoe ze binnenkomen, waar ze klikken, waarheen ze scrollen, hoeveel tijd ze doorbrengen én waar ze jouw website verlaten. Hotjar kun je eenvoudig koppelen met Google Tag Manager. Zo kun je, zonder technische aanpassingen, toch aan de slag met Hotjar. De mogelijkheden van Hotjar zijn groot. 

Hoe dat eruitziet? Dat zie je hier:


Hotjar Heatmaps

De meest bekende functie van Hotjar is de heatmap. Een heatmap is een afbeelding van een pagina op jouw website, met daarop een kleurenschaal van rood naar blauw. De elementen waar bezoekers vaak overheen scrollen of op klikken zijn rood en de elementen waar weinig aandacht aan wordt besteed zijn blauw.

Zo kun je zien welke onderdelen van de website het goed doen en welke verbeterd moeten worden. Is een element volledig blauw, dan kan het beter weggehaald worden. Het leidt af en er wordt geen aandacht aan besteed. Is het een belangrijke stap in jouw customer journey? Pas het dan aan, zodat het wel opvalt en er wel op geklikt wordt.

Formulieren analyseren

Vrijwel iedere website heeft dus een doel. Vaak wordt dit doel bereikt door een formulier in te vullen, bijvoorbeeld door een nieuwsbriefaanmelding. Hoeveel ingevulde formulieren genereert jouw website maandelijks? En hoeveel bezoekers starten met het invullen van het formulier zonder dat ze het daadwerkelijk versturen? Met Hotjar Heatmaps krijg je hier inzicht in. Koppel Hotjar aan jouw formulier en bekijk de statistieken. Zo zie je hoeveel bezoekers er beginnen aan het formulier, hoeveel personen het daadwerkelijk versturen en, naar ons idee de belangrijkste, in welk invulveld men uitstapt.

Stel dat 100 bezoekers per maand beginnen aan het offerteformulier, maar je slecht 14 aanvragen ontvangt. Dat wil zeggen dat 86 personen uitstappen. Met Hotjar Heatmaps zie je op welke velden er weinig wordt geklikt en waar juist veel met de muis wordt bewogen. Beide zijn goede indicatoren om te bepalen of klanten moeite hebben met dit veld. Stappen er 30 personen per maand uit bij de vraag naar hun telefoonnummer? Dan is het verstandig om hier niet meer naar te vragen.

Conclusie:

Zonder in het hoofd van jouw bezoeker te kunnen kijken, kun je met Hotjar veel nuttige informatie over het gebruik van jouw website verzamelen. Door deze informatie goed te analyseren en te interpreteren kun je het conversiepercentage van jouw website verhogen. Zo ontvang je iedere maand meer ingevulde contactformulieren!